امامزاده یوسف‌رضا(ع) اگرچه برادر امام رضا (ع) است اما مقبره وی در قائمشهر گمنام باقی مانده است و از آن تنها چناری 400 ساله روییده که سابقه‌ای 400 ساله دارد.

در هسته‌ مرکزی شهر قائم‌شهر امامزاده‌ای در کنار بیمارستانی قدیمی قرار گرفته است که مورد توجه اهالی است اما این بقعه همچنان گمنام باقی مانده است.

بر اساس اسناد و مدارک، بقعه امامزاده یوسف‌رضا(ع)‌ 500 سال پیش دارای مقبره، حیاط و موقوفاتی به نام ایشان بوده است، فضای بقعه ایشان در ابتدا دارای ساختمان حرم، ایوان، مسجد محوطه وسیع و درختان کهنسال بوده است که از این درختان تنها یک درخت چنار 400 ساله که مردم با امامزاده اشتباه می‌گیرند،باقی مانده است.

عده ای می گویند درب قدیمی این امامزاده هم اکنون در یکی از موزه های کشور انگلستان نگهداری می شود.

قدیمی‌ترین وقف‌نامه به نام امامزاده یوسف‌رضا(ع) زمینی به مساحت بیش از 26 هزار مترمربع متعلق به واقفی به نام کربلایی علی علمداری است که آن را به نام این معصوم در تاریخ سوم محرم‌الحرام 1138 هجری قمری وقف کرده است.

 

 

هم اکنون تنها 350 مترمربع از فضای این بیمارستان پس از سال 1360 سروسامان داده شد و به عنوان امامزاده در اختیار زائران قرار گرفت.

از هیچ منظری به بقعه این معصوم رسیدگی نشده حتی در زمان های قدیم زائرینی که قصد داشتند به مشهد بروند نخست، چند روز در این امامزاده بیتوته می کردند و سپس به مشهد می رفتند.

امامزاده یوسف‌رضا(ع) و خواهرشان به همراه کاروان اما‌م‌رضا(ع) وارد ایران شده و در قائم‌شهر فعلی برای ارشاد و هدایت اهالی ساکن می‌شوند و پس از شهادت امام رضا(ع) به دست مامون عباسی، ایشان نیز به دست عوامل مامون مورد آزار و اذیت قرار گرفته و به شهادت می رسند.

مهدی خلیلی در کتاب خود با عنوان “قائم‌شهر باستان شناسی و آثار تاریخی” می‌نویسد در سفرنامه های دوره قاجار بارها به این بقعه و درخت تنومند آن اشاره شده است.

وی در این کتاب با اشاره به اینکه “کیت ادوارد ابوت” که در سال آخر سلطنت محمد شاه قاجار به مازندران سفرکرده بود در گزارش سفرنامه اش در توصیف این بقعه می نویسد:«.. 25 دقیقه پس از گذشتن از یک پل سنگی بر روی سیاهرود و پس از کلی تاخیر سرانجام در مغازه ویرانه یک پینه دوز پیاده شدیم و لنگر انداختیم، وقتی دفعه پیش من این جا بودم، در امامزاده یوسف رضا (برادر امام رضا) اطراق کرده بودم که دو آپارتمان حقیر که در تصرف متولی بود، محل سکونت محدودی به ما ارائه داده بود…».

ناصر الدین شاه در سفرنامه خود نوشت: «به علی آباد رسیدیم. جلگه ای دارد چمن است. امامزاده یوسف رضا آن جا واقع است. خوب ساخته اند، سردری مطبوع داشت، یک سرو بلندی در صحنش رسته بود».

مهدی خلیلی پژوهشگر قائم‌شهری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه بنای اصلی بقعه در نوسازی های زمان رضاخان از میان رفت، اظهار کرد: چناری در وسط این امام زاده وجود دارد که با شماره عمومی شانزده جزء ثبت درختان کهن است.

وی افزود: بنای امامزاده یوسف رضا در مرکز شهر قائم شهر و در کنار بیمارستان رازی واقع شده است و سالیان قبل بنای جدیدی با 2 اتاق جداگانه برای زنان و مردان احداث کردند.

خلیلی تصریح کرد: درخت چنار در وسط آن قرار دارد که ناصرالدین شاه در بازدید از آن در سفرنامه خود به این درخت کهنسال اشاره کرده است و امروزه صندوقی برای دریافت نذورات در کنار درخت قرار داده اند.

به گزارش ایسنا، از بناى این امام‌زاده، تنها چنار قدیمى آن باقى مانده است و مردم شهر و روستاهاى اطراف براى زیارت و نذر به پاى آن درخت رجوع مى‌کنند. ضمناً این درخت در شمار درختان کهن ایران به ثبت رسیده است.

در هر صورت باید گفت پتانسیل بسیار عظیم جذب زائرین و به تبع آن جذب گردشگر و رونق شهر در این منطقه نهفته است.

منبع: ایسنا