پرده های سفید انار براستی چه خاصیتی دارد؟
پیه انار، همان قسمت‌های سفید لابلای دانه‌های انار است که چون قابض و گس است مصرف آن به همراه آب یا دانه های انار ، باعث جمع و محکم شدن پرزها و چین‌ معده و روده شده و با تقویت عضلات مخاطی، به فرآیند هضم غذای خورده شده کمک می کند. همچنین برای مبتلایان به التهابات معده (گاستریت) یا روده(کولیت) که ممکن است با زخم و خونریزی همراه باشد یا برای بند آوردن خونریزی زیاده از حد قاعدگی خانم ها مفید است. ضمن اینکه می تواند از بوی بد دهان و زردی دندان ها بکاهد.

انار پر از فیبر و آنتی اکسیدان قوی است غشای سفید اطراف دانه های انار با اینکه کمی تلخ است ولی بسیار مفید است. امروز درباره فواید این پرده سفید برای شما اطلاعات کاملی را بیان میکنیم

یک کارشناس تغذیه می‌گوید: بهتر است انار را با پرده‌های سفید اطراف دانه‌ها مصرف کنیم.

فرزاد بابایی در گفت وگو با (ایسنا) ، درباره خواص میوه‌های پاییزی یادآور شد: انار از مهمترین میوه‌های فصل پاییز است که نام آن از کلمه‌ای یونانی به معنای سیب با هسته‌های زیاد گرفته شده است و این میوه خواص غذایی و دارویی فراوانی دارد.

وی اظهار داشت: آب، پتاسیم، اسیدهای آلی و فیبر از مهمترین مواد موجود در انار است.

به گفته این کارشناس تغذیه، مصرف انار به صورت دانه شده و همراه با شکر اصلا توصیه نمی‌شود و انار را باید با پرده‌های سفید اطراف دانه‌ها مصرف کرد زیرا این لایه حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر نامحلول است که این فیبر نامحلول به حرکات دستگاه گوارش، رفع مشکلات دستگاه گوارش، جلوگیری از یبوست و کاهش اضافه وزن و کنترل اشتهای کاذب کمک می‌کند.

بابایی ادامه داد: انار خواص دارویی و درمانی فراوانی دارد، خون را تصفیه می‌کند و به دلیل وجود مقادیر فراوان آهن، فسفر و پتاسیم روی خون سازی بدن و کاهش کلسترول و چربی خون تاثیر می گذارد.

وی رنگدانه‌های قرمز انار را به عنوان یک آنتی اکسیدان موثر عنوان کرد که از مسدود شدن رگ‌ها و ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: پوست انار نیز خواص فراوانی دارد و جوشانده آن برای حل مشکلات معده به کار می رود.

بابایی با اشاره به اینکه بهتر است انار را به صورت تازه و بدون افزودنی استفاده کرد، ادامه داد: برخی فرآورده‌های انار مانند رب آن نیز خواص این میوه را حفظ می‌کنند و فقط میزان ویتامین C آن شاید کمتر باشد.

خواص انار
آشامیدن آب انار ملسی که با پیه آن گرفته باشند برای دفع صفرای اضافه در بدن که می‌تواند با علائم زردی و خارش پوست ظاهر شود مفید است.

اناری که کاملا رسیده و شیرین یا ملس(ترش و شیرین) باشد و دانه‌های آن درشت و هسته وسط دانه کوچک و نرم باشد را بهترین نوع انار معرفی کرد و با اشاره به اینکه مزاج انار ملس، سرد و تر است. در افراد گرم ‌مزاجی که دچار غلظت و پر فشاری خون هستند و جوش و دمل‌های پوستی زیادی می زنند و همواره احساس گرمی و حرارت در بدن و پاها احساس می کنند بسیار مفید است.
مصرف انار برای بهبود تپش قلب توصیه شده است افزود: یکی از مهمترین علل تپش قلب، افزایش حرارت یا صفرا، چه در کل بدن و چه در قلب است که انار آن را مهار می کند.
قلب گرم ترین عضو بدن است و خنکی جات معتدل مثل انار مخصوصا در گرم مزاجان می تواند برای بهبود عملکرد قلب بسیار مفید واقع شود، ضمن اینکه رب انار برای رفع ویار زنان باردار مفید است و آب آن به سرعت تب را فرو می نشاند و می توان آن را به آبی که قرار است به صورت پاشویه و بدنشویه استفاده شود افزود.

همه قسمت های انار برای استعمال موضعی نیز قابل استفاده است گفت: می‌توان پس از مصرف دانه‌های انار، هرچه باقی ‌ماند، شامل پوست سفت بیرونی، پرده‌ها و پیه وسط دانه ها را در سایه خشک کرد و در کیسه پارچه‌ای در یخچال نگهداری کرد که داروی قابض بسیار خوبی برای استفاده موضعی است.